Saturday 14 April 2012

Kempen Cintailah Sungai Kita

Kempen tahunan Cintailah Sungai Kita mula-mula dilancarkan oleh Jabatan Pengairan dan Saliran, Malaysia (JPS) pada tahun 1993, untuk mendidik orang ramai tentang kepentingan sungai dan alam sekitar dalam kehidupan kita sambil menonjolkan keadaan kritikal pencemaran yang dihadapi oleh sungai kita. Malaysia mempunyai kira-kira 150 lembangan sungai yang utama dengan hampir-hampir 100 di Semenanjung Malaysia dan selebihnya di Sabah dan Sarawak.
Sesetengah sistem sungai ini, dan pembangunan perindustrian mengalami tahap pencemaran yang akut. Sungai yang mengalir melalui kawasan yang padat dengan penduduk termasuk bandar-bandar dan taman-taman perumahan sering tercemar dengan sisa pepejal dan tanah terhakis mengakibatkan aras pencemaran yang tidak mampu lagi menampung hidupan akuatik apatah lagi sekatan yang menyebabkan banjir kilat.  Hakisan tanah yang disebabkan oleh pembangunan tanah di kawasan sekeliling dan luahan sisa yang tidak dirawat dari kilang yang berdekatan menyumbang lebih lanjut kepada aras pencemaran yang tinggi.
Sisa toksik ini bukan sahaja memusnahkan kehidupan akuatik tetapi juga tumbuhan-tumbuhan, flora dan fauna sekeliling disebabkan oleh aras asidnya yang amat tinggi. Kempen ini berjaya memenuhi beberapa sasaran dan objektif; dengan yang demikian, lebih banyak usaha perlu dijalankan. Kempen Cintailah Sungai Kita tahun ini adalah satu lagi usaha oleh JPS bertujuan untuk menganjurkan kesedaran umum, empati dan keprihatinan terhadap sungai kita dan usaha bersepadu dijalankan untuk membersihkan sungai kita di seluruh negara.  Selain program pendidikan dan kesedaran yang berterusan, kempen tahun ini yang melibatkan Program Pembersihan Sungai, Pengindahan Sungai, Pemulihan Pencemaran, Sungai Angkat dan Pendidikan mensasar individu, badan korporat dan sektor awam.
Rancangan Pembersihan Sungai
Dari Sungai Klang, purata 50-60 tan sampah (atau sisa pepejal) dikutip setiap hari.  Selepas hari hujan, tidak memeranjatkan sekiranya 80 tan sampah dikutip dari perangkap sampah sepanjang Sungai Klang dan cabang-cabangnya. Situasi sampah terapung ini wujud di sungai-sungai seluruh negara khususnya di kawasan kepadatan tinggi seperti bandar dan bandar raya. Rancangan pembersihan sungai menyumbang kepada penyelesaian masalah sisa pepejal dari kawasan pembangunan. Antara langkah-langkah jangka pendek yang dicadangkan ialah Minggu Gotong-Royong Kebangsaan dan pembinaan perangkap sampah yang sesuai di lokasi strategik sepanjang sungai dan parit monsun. Minggu Gotong-Royong Kebangsaan disasarkan untuk bermula awal tahun depan. Kami menggesa seluruh negara, anggota jabatan dan agensi kerajaan persekutuan dan negeri, sektor korporat, jawatankuasa kemajuan kampung, individu, pemilik kilang dan sekolah, bersukarela untuk turut serta dan menjadikan acara ini suatu kejayaan yang hebat.
Rancangan Pengindahan Sungai
Sungai yang bersih dan cantik mewujudkan persekitaran yang sihat dan menarik untuk riadah. Pengindahan sungai sepatutnya diperlengkap dengan rancangan pelandskapan, yang di sinergi dengan keadaan semula jadi dan tradisi tempatan. Ini akan menjadikan kawasan tersebut titik tumpuan, kebanggaan dan kegembiraan penduduk setempat, yang akan memastikan keindahan dan kebersihannya.  Antara contoh-contoh rancangan pengindahan yang telah dijalankan di Malaysia ialah Sarawak; kawasan hutan bakau di Bakau Tinggi, Terengganu; ‘kampung-kampung’ di Sungai Raga, Kedah dan Sungai Chongkak di Selangor.  Adalah diharapkan penyertaan yang lebih aktif daripada individu dan sektor korporat dalam rancangan yang dianjurkan di dalam kawasan sekitaran mereka.
Rancangan Pemulihan Pencemaran
Pencemaran sungai adalah disebabkan oleh endapan dari hakisan tanah, rawatan pembetungan yang tidak memuaskan, air endapan keladak dan sisa cecair dari kilang, dan air sisa yang tidak dirawat dari pasar, restoran dan gerai makanan.  Sisa dan endapan (yang disebabkan oleh hakisan tanah akibat pembangunan tanah) yang mengalir ke dalam Sungai Klang berjumlah kira-kira 1 juta tan setahun atau antara 500-600 lori 5 tan sehari.  Ini bukan sahaja mengganggu bentuk hidup dalam sungai tetapi juga mengakibatkan sungai cetek yang akhirnya menyebabkan banjir kilat.  Untuk mengatasi masalah ini, kerjasama pemaju-pemaju amat diharapkan dalam pengawalan hakisan tanah.
Luahan pembetungan yang tidak dirawat ke dalam sungai terus meningkatkan aras pencemaran.  Rawatan pembetungan yang betul perlu dilaksanakan sekarang dan ini akan memerlukan penglibatan dan komitmen seluruh negara.  Sisa cecair merupakan satu lagi pencemaran yang utama. Sisa cecair ialah hasil pelupusan sisa dari loji pengilangan, proses daripada pengeluaran pertanian dan ternakan serta saki-baki daripada baja dan racun perosak yang digunakan di ladang dan ladang ternakan.  Untuk membanteras masalah ini, pemilik kilang mestilah melaksanakan rawatan air dan program kitar semula yang mematuhi untuk piawaian industri atau menggunakan kaedah lain untuk memastikan efluen ke dalam sungai mematuhi piawaian Akta Kualiti Alam Sekitar yang dikuatkuasakan oleh Jabatan Alam Sekitar (JAS).
Rancangan Sungai Angkat
Rancangan Sungai Angkat yang telah dilancarkan pada tahun 1993 bertujuan untuk menanamkan rasa bertanggungjawab melalui ‘status pemilikan’ atau Sungai Angkat oleh sekolah dan penduduk tempatan.  Rancangan ini telah berjaya dalam mewujudkan penyelenggaraan, pemulihan dan pengindahan yang berterusan bagi sebilangan sungai di seluruh negara. Kempen Cintailah Sungai Kita tahun ini diharapkan akan dapat melihat penyertaan yang aktif dan proaktif daripada sektor korporat untuk terus mengekalkan kejayaan rancangan Sungai Angkat.

Rancangan Pendidikan
Rancangan Sungai Angkat dan Rancangan Awasi Sungai adalah antara rancangan kesedaran yang disasarkan ke sekolah-sekolah pada masa lalu. Untuk memastikan kesinambungan Rancangan Pendidikan ini, Kelab Pencinta Sungai, akan ditubuhkan di Kedah Darul Aman oleh Jabatan Pendidikan Negeri Kedah, sementara itu pihak-pihak lain digalakkan untuk mengikuti langkah ini. Dalam hal ini, penyertaan adalah termasuk sukatan pelajaran kementerian pelajaran (misalnya Kemahiran Hidup) dan ko-kurikulum Tadika, sekolah dan Institusi Pengajian Tinggi.

Sumber: Jabatan Pengairan dan Saliran Malaysia

No comments:

Post a Comment